skip to Main Content

2,5 tim

7,5 km

250 m

Härlig vandring på pistad vinterled

Vinterleden följer till stora delar Renfjällsrundan, nr 123, men vill du vara helt säker på ett hårt och fast underlag väljer du sträckningen mellan Köjagården och Vita Renen.

Starta vid liften Ravinbanan och gå vänster uppför backen Kilan. Följ den pistade vägen förbi vindskyddet Koran. Efter ett par kilometer kommer du fram till serveringen Vita Renen, där du kan äta lunch. Här finns även värmestuga och vindskydd. Passa på att njuta av en skön paus i det underbara fjällandskapet, innan du går samma väg tillbaka.

Du kan också börja och avsluta din vintervandring i Dalen. Då följer du Renfjällsvägen genom stug- och tomtområdet och fortsätter vidare rakt fram. Du korsar en skoterled och hundra meter senare viker du av in på Renfjällsrundan. Vandringen fortsätter över myrar och genom gles fjällbjörkskog 1,5 kilometer. Sista biten upp till Vita Renen är lite brantare. Gå tillbaka samma väg eller via ”Köja”.

Klicka på bilden för att se kartan större »